Äventyrarnas kanothajk 11-12/6!

22 maj, 2022 av Pia Arvidsson

Lördagen den 11/6 till söndagen den 12/6 åker Äventyrarna på kanothajk!

Vi kommer alla samlas lördag morgon kl 08.00 vid Elinelunds gård (Ladan) för samling, lastning av utrustning och uppdelning i vilka bilar alla ska åka i.

Därefter åker vi ca. 70 minuter till Gunnarödsbron över Rönne å vid Billinge, och lastar av scouter, packning och kanoter. Där kommer vi sakta men säkert sjösätta kanoterna och paddla iväg på Rönne å. Vi paddlar i kanadensare två och två. Självklart med flytväst på! Scouterna behöver inte ta med egna flytvästar utan det ordnar vi. Men har man egen som man vill använda går det såklart bra. Det är bra att paddla i sandaler som tåler vatten och shorts eller uppvikta långbyxor eftersom det är omöjligt att inte bli våt om fötter och underben vid av- och istigningar.

Under lördagen kommer vi  ta oss genom lite olika strapatser och utmaningar. Vi går i land för lunch, fikor, kisspauser och sen vid övernattningsplatsen. Vi övernattar i vindskydd.

På söndagen tar vi en lugn frukost, paddlar sista biten till Riseberga bro, där vi plockar upp kanoterna och äter lunch. Klockan 14 är vi troligen färdiga och då kan de som ska hämta komma och hämta upp scouterna.

Scouterna behöver ingen liten ryggsäck, utan kan bara ta med en stor ryggsäck eller bag eller vattentät säck. Packa gärna så kompakt om möjligt. Vi kommer lägga packningen i soppåsar och tunnor för att de ska hålla sig torra och flytande ifall kanoten välter.

Vi vill gärna att scouterna INTE ska ta med sig sin mobiltelefon, eftersom vi inte kommer använda dem, och det finns en risk att de faller i vattnet. Vi ledare kommer ha mobiler för att kunna ta bilder och ta kontakt i nödfall, men behöver scouten ha med sig mobil ska den vara i vattentät påse. Djupadals Scoutkår står inte ansvariga för borttappade/vattenskadade mobiler.

Ta gärna kontakt med ledarna om ni har frågor eller funderingar!

Här anmäler ni till kanothajken, och anmäler om ni har möjlighet att lämna eller/och hämta>>

Sista anmälningsdag är den 30/5!

Här finns packningslista (ignorera att det står 2021 på den)>>