Upptäckarhajker i mars

8 mars, 2020 av Pia Arvidsson
avdelningar djupadals scoutkår

Helgen den 21-22 mars har de båda upptäckaravdelningarna hajk – var för sig.

Snapphanarna (där de flesta är födda -08) kommer ha sin övernattning i stuga i närheten av Brösarp och göra en del vandring. Spanarna (där de flesta är födda -09) kommer att göra en kortare vandring i närområdet och övernatta i läger vid Elinelunds gård. De som är födda -08 rekommenderar vi hänger med på Snapphanarnas övernattning, även om man annars är Spanare, då detta bättre förbereder dem för nästa termins överflytt till äventyrarscouter, men valet för de födda -08 är fritt. Självklart är alla på Spanarna mer än välkomna att vara med på Spanar-övernattningen! Likaså, om de Snapphanar som är födda -09 och går i 4:an. tycker att Snapphanarnas hajk är lite väl utmanande är de välkomna att vara med på Spanarnas hajk. Prata med ledarna!

SPANARNA

När:
Från kl 11 den 21/3 till kl 13 den 22/3

Var:
Samling den 21:e sker på p-platsen vid badviken i Sibbarp (se röd nål i den bifogade bilden nedan)
Hämtning av era barn sker på Elinelunds Gård kl 13 den 22/3. (Vi kommer även övernatta på Elinelunds Gård)

Hur:
Syftet med hajken är att barnen ska testa på att vandra lite under lätta former (obs inte med tung ryggsäck) och sedan tillsammans bygga upp ett läger som vi ska övernatta i.

Vi kommer att slå upp militärtält som vi ska sova i, och detta kommer vi hålla något uppvärmt med hjälp av dess kamin, kommer bli mysigt hoppas vi! 🙂

Som vanligt gäller kläder efter väder då vi kommer vara ute mestadelen av tiden & packlista hittar ni här>>

Observera att alla barnen ska ha med sig en egen lunch i en liten ryggsäck som de kan bära med sig första dagen.
Något varmt att dricka i en termos är att föredra!

Pris:
100 kr/barn

Anmälan:
Anmäl er via ett mail till abrattwall(a)gmail.com senast den 16/3 och meddela då också eventuella kostavvikelser!

SNAPPHANARNA

VÅRVINTERHAJK

Helgen 21-22 mars är alla Snapphanar välkomna på hajk genom den uppvaknande naturen på Österlen. Vi kommer att gå ca 6-7 km med våra packningar – det betyder att du måste ha packat det du behöver för helgen i din ryggsäck som du själv kan bära. Många av Snapphanarna ska bli Äventyrarna till hösten och då gör man lite mer hajker, så det kan vara bra att veta hur det känns att bära sin packning, laga mat ute och använda kartan för att hitta.

Samling/avfärd:
Kl. 08.30 lördag 21/3 vid Ladan, Elinelund

Hemfärd:
Kl. 13.00 söndag 22/3 från Brösarps scoutgård

Hemkomst:
C:a kl. 14.15 till Elinelund

Anmälan:
Lämna anmälan som delats ut till ledarna eller skicka motsvarande information via e-post till Stina senast tisdagen den 10/3.

Avgift:
Betala 300 kr till kårens plusgiro 53 94 70-5 senast 10/3.
Märk inbetalningen med Barnets namn, Snapphanarna, Hajk.

Frågor:
Stina (stinapercy(a)yahoo.se, 070-607 14 41)

Vi kommer att låta vädret vara med och bestämma var vi ska gå på lördagen – det blir sannolikt så att vi följer Skåneleden norrifrån, förbi Drakamöllans naturreservat, mot Brösarp. Skulle prognosen lova fantastiskt väder, så är planen i stället på att gå från Vantalängan, över Brösarps norra backar, mot Brösarps scoutkårs hus. Beslut om detta tar vi när prognoserna för vädret säger sitt. I Brösarp sover vi inne i scoutstugan, men tänker oss att vi mycket uteaktiviteter även runt stugan.

Samtidigt vet vi att vädret kan vara nyckfullt i slutet av mars. Om det ser ut att bli snöstorm gör vi kanske en ny bedömning – vi ska inte ge oss ut och köra till Österlen om det är förenat med fara att göra det.

Samåkning och skjuts av hjälpsamma föräldrar behövs både dit och hem.

Vägbeskrivning kommer senare.