Välkomna på Sankt Georgsfirande den 23 april!

6 april, 2022 av Pia Arvidsson
scoutkår malmö

Sankt Georg är traditionellt scouternas skyddshelgon och lördagen den 23:e april firar vi precis som vi brukar, Sankt Georgsdagen!

I år kan vi för första gången på två år ha ett stort Sankt Georgsfirande, tillsammans, alla i kåren! Dock kommer vi att dela upp oss lite för att det inte ska bli allt för lång kö till grillen! Till vårt Sankt Georgsfirande är alla scouter med familjer välkomna!

Eftermiddagen är delad i två delar – ett mingel vid scoutgården då vi bjuder på korv från grillen och det finns möjlighet att köpa märken som man saknar eller har tappat bort. Vi tar också fram alla kvarglömda saker som vi har på scoutgården och från hajker och läger – så kom och leta efter det ni saknar!

I en fin Sankt Georgsceremoni kommer vi sedan att få se upptäckarscouterna spela upp legenden om Sankt Georg och draken. Vi kommer också att inviga alla andraårsspårare som avger scoutlöfte och får sin djupadalshalsduk tillsammans med andra nya, äldre scouter i kåren. Vi kommer också att inviga nya ledare. Alla avdelningar kommer att dela ut Sankt Georgsmärke och andra märken.

Följande tider gäller:

13.30 Alla Bäverscouter och Spårare med familjer är välkomna på mingel vid scoutgården och bjuds på korv.
14.30 Gemensam Sankt Georgsceremoni för alla scouter med familjer
ca. 15.15 blir det mingel och korv från grillen även för Upptäckare, Äventyrare och Utmanare med familjer.

Köp-byt-sälj!
Inför vårens och sommarens läger och hajker tänker vi också att vi kan ha en liten köp-byt-sälj marknad och byta scoutprylar och friluftsutrustning med varandra! Så har ni till exempel ett par kängor, ett regnställ, en ryggsäck eller en scoutskjorta som blivit för liten eller inte använder längre, ta med er så kan ni sälja detta till yngre scouter i kåren – på så sätt hjälps vi åt med återbruk! Sätt en lapp med pris och ert swishnummer på era saker och ta med – och det som inte säljs tar man med hem igen!

Denna dag firar alla som har, i scoutklädsel!

Välkomna!