Vi stödjer scouter i Ukraina!

4 oktober, 2022 av Pia Arvidsson

Jakob Öreberg, som är roverscout och ledare i Djupadals scoutkår, har tagit initiativet att göra det möjligt för oss alla att stödja scouter i Ukraina och de humanitära insatser de gör i det krigshärjade landet.

Så här skriver Jakob:

Under sommaren skickade jag ut ett inlägg och en uppmaning på att gemensamt som scoutkår och från scoutvänner över hela Skåne köpa ukrainska scoutprylar av det brittiska företaget OneStopScouting, där 100% av vinsten ges direkt till det Ukrainska nationella
scoutorganisationen för att hjälpa dem i sitt humanitära uppdrag.

Projektet var en total succé och vi lyckades samla ihop över 6500 kr till de ukrainska scouterna! Som vi säger på scouterna: B-R-A-V-O! Bravo! Bravo! Bravo!

Dock under den nationella Jamboreen i somras och från andra håll blev jag uppmärksammad på att flera i kåren inte hade fått höra om mitt projekt i tid, och jag har blivit ombedd att göra en ny beställning till hösten.

Nu är tiden inne, och jag samlar återigen en beställning för (främst) Djupadals scoutkårs räkning! Så om du missade senast, eller bara vill få fler av prylarna, nu är din chans!

Mejla till mig på jakob.oreberg@djupadal.nu och specificera vad av sakerna nedan du vill beställa, samt namn och avdelning! Om du beställer tröjor måste du även specificera motiv, modell, färg och storlek – dessa kan du se på hemsidan: https://www.onestopscouting.co.uk/national-scout-scarf-of-ukraine

● Halsduk £15
● Märke £2
● T-shirt (vuxen) £14
● T-shirt (barn) £11

Deadline för att lägga beställning till mig är den 31 oktober. Först därefter skickar jag ut exakt vad du ska betala. Efter leveransen har kommit fram till Sverige så kommer jag att skicka ut en andra swishförfrågan till alla för att betala av tull- och fraktkostnaden
(som inte går att veta i förhand hur stor den blir).

Notera att priserna är i pund, och växlingskursen till SEK varierar. Jag kommer därför att utgå ifrån kursen som den ser ut den 31 oktober.

Köp för en god sak, stöd de Ukrainska scouternas humanitära arbete och få en fin symbol för ditt stöd till Ukraina i dessa svåra tider!