Lån av utrustning från kåren

När vi åker iväg på hajker och läger står kåren för det mesta av utrustningen, så som tält och utrustning för matlagning osv. Men en del personlig utrustning behövs, så som sovsäck, liggunderlag, ryggsäck att packa i och matsaker, förutom kläder och hygienartiklar. Ledarna skickar ofta ut en utrustningslista innan hajken eller lägret så att man vet vad man behöver ha med sig. Här finns också generella utrustningslistor för olika hajker och läger, vid olika årstider.

När man är ny scout kan det vara mycket som ska införskaffas samtidigt och alla har inte samma förutsättningar. Därför har vi i kåren en del utrustning att låna ut om det är något man saknar inför ett arrangemang.

Följande utrustning finns att låna:

• Ryggsäckar
  • Liggunderlag
  • Sovsäckar
  • Matsaker (mat- och drickkåsa och bestick)

Vill scouten låna någonting inför en hajk eller ett läger, prata med avdelningsledarna som hjälper att fixa!

Köp, byt, sälj!

Yngre scouter växer snabbt! Och scoutskjortan eller de där vandrarbyxorna, kängorna eller regnkläderna man köpte förra året kanske inte passar längre. Ett sätt att stötta varandra i kåren och skapa mer hållbar scouting är att skicka vidare de urvuxna kläderna till yngre scouter. I vår facebook-grupp ”Föräldrapatrullen” för alla föräldrar och aktiva i kåren, köper, byter och säljer vi allt som behövs för scouting! Läs mer om föräldrapatrullen här>>