Trygga möten för föräldrar

Vi tycker att det är jättekul och bra med föräldrar som engagerar sig i verksamheten – det behövs!

Vi i Djupadals scoutkår strävar efter en trygg och säker verksamhet för våra scouter. Det innebär att alla vuxna i kåren uppvisar utdrag ur belastningsregistret samt genomgår utbildningar. Så om du som förälder vill följa med på hajker och läger, eller vara med på andra scoutaktiviteter, behöver även du göra detta.

Som medföljande vuxen behöver du uppvisa ett aktuellt utdrag ut belastningsregistret samt genomföra webbkursen ”Trygga möten” som tar ca 60 minuter att göra. Utdraget och kursintyget är giltigt i tre år och kommer att registreras i kommentarsfältet på ditt / dina barns profilsida i Scoutnet.

Gör så här:

1. Registrera dig tillfälligt som medlem hos oss i Djupadals Scoutkår. Det gör du i formuläret här>>

2. Skriv i kommentarsfältet att du är medföljande förälder samt ditt/dina barns namn och avdelning.

3. När du blivit godkänd medlem kommer du få ett mail med ditt medlemsnummer. Medlemsnumret använder du för att logga in på Scouternas Folkhögskola där webbkursen ”Trygga möten” finns på din profil. Första gången du loggar in måste du skapa ett nytt lösenord. Klicka på ”Logga in med scoutID”. Här hittar du kursen>>

Du har 14 dagar på att genomföra ”Trygga möten”.

4. Beställ ett kostnadsfritt utdrag ut belastningsregistret hos polisen – följ den här länken. Välj ”Blankett för arbete med barn i annan verksamhet”.  När du fått utdraget kontaktar du vår medlemsregistrerare (medreg@djupadal.nu) för att bestämma tillfälle för att visa upp ditt intyg i original.

Frågor? Kontakta medreg@djupadal.nu