Utrustningslistor för hajk & läger

Här hittar du generella utrustningslistor. Det finns en lista för läger, som vi oftast har på vår och sommar, då vi bor i tält. Det finns också en utrustningslista för hajk / övernattning som vi ofta har vår och höst då de yngre scouterna oftast bor i stuga. Här ska man ofta ha packat en dagsryggsäck redan hemma, som används under dagens aktiviteter, medan det man behöver till övernattning lämnas i stugan.

Det här är generella utrustningslistor – mer information om utrustning, packning och förberedelser kommer från ledarna inför varje hajk eller läger.

Utrustningslista läger (vår/sommar)>>

Utrustningslista hajk (vår / höst)>>

Äventyrarna och Utmanarna är också på hajker då de bär alla sin packning och sover i vindskydd. Då packar man allt man behöver, men inte mer och bär så lätt som möjligt.

Utrustningslista Äventyrshajk>>

Och kom ihåg!

Det är alltid scouten (oavsett ålder!) som ska packa själv – eventuellt med vuxens hjälp – då vet man vad man har med sig, var det finns och vad som ska med hem igen!  Märk kläder och andra saker med namn, speciellt viktigt för regnkläder, stövlar, matsaker och handdukar.

Mobiltelefon?

Mobiltelefonen är en tillgång och kan användas till mycket – men när man är på hajk och läger vill vi umgås med kompisar och uppleva naturen ”IRL”. Därför vill vi bara att mobilen ska användas för att lösa roliga uppgifter och kanske ta foton på allt kul vi upplever, medan resten av mobilanvändandet kan vänta tills man kommer hem. Att ha kontakt med föräldrar hemma kan vara skönt, men för yngre scouter kan det istället förstärka hemlängtan när man hör mamma eller pappas röst. Ledarna har därför oftast en rekommendation vad som gäller angående mobiltelefoner för det aktuella lägret eller hajken – om den behövs eller kan lämnas hemma.

Här kan du läsa kårens mobiltelefonpolicy>>