Vårläger: PANGEA24 – 9-12 maj

6 mars, 2024 av Pia Arvidsson

Välkomna TILL PANGEA24!

Hörrs Nygård 9-12 maj

På årets vårläger åker vi inte bara till Hörrs Nygårds härliga lägerängar utan också ut i världen! Vi besöker olika världsdelar, lagar mat från hela världen och naturligtvis kommer vi denna helg också att lyssna på musik från hela Europa! Årets läger handlar om gemenskap – mellan runt tusen scouter i olika scoutkårer och mellan länder och kulturer!

Att åka på ett stort läger och träffa scouter från andra kårer är något av det roligaste som finns! Att det dessutom är vår och vi bor i tält och lagar mat ute gör det hela ännu bättre. Lägg till detta en hel massa roliga aktiviteter som du gör tillsammans med dina scoutkompisar i patruller så har du ett riktigt mysigt Vårläger på Hörrs Nygård! Vi hoppas att du vill följa med på Pangea24!

Du som är Spårare, Upptäckare eller Äventyrare bor tillsammans med din scoutkår och scouter från andra scoutkårer i lägerbyar ute på våra stora lägerängar. Äventyrarna kommer detta år att ha en egen hubb där de kan hänga och lära känna äventyrare från andra kårer. Lägerprogrammet bygger på att alla scouter gör sina aktiviteter patrullvis.

Du som är Utmanare, du bor i en helt egen lägerby tillsammans med utmanare från andra scoutkårer och har ett eget utmanarprogram.

ANMÄL DIG SENAST 1 APRIL!

TIDER

Torsdagen den 9/5 samlas vi på Elinelunds gård kl. 8.00 för avfärd med gemensam buss klockan 8.30. Söndagen den 12/5 lämnar vi Hörrs Nygård kl. 14.00 och räknar med att vara tillbaka på Elinelund ca 15.00.

Vi är många som ska åka, så om ni lämnar / hämtar era barn med bil var vänliga och kör till baksidan av ladan och släpp av / parkera där så att vi undviker trafikkaos.

DELTAGARE

Programmet på lägret riktar sig till spårare och äldre men om det är någon familje- eller bäverscoutfamilj som vill uppleva hur det är att vara på läger så är ni också välkomna. Om det känns tryggare så finns det också möjlighet för föräldrar till t.ex. spårare att följa med. Medföljande föräldrar/vuxna behöver gå kursen Trygga möten och lämna utdrag från belastningsregistret – läs mer om det här.

ANMÄLAN

Anmälan görs senast måndagen den 1 april (det är inget aprilskämt!) Då ska också lägeravgiften vara betald. Vi kan ta emot enstaka efteranmälningar t.o.m. den 18 april men då till en extra avgift av 200 kr.

Gör din anmälan senast den 1 april här>>

LÄGERAVGIFT

Kåren subventionerar lägeravgiften för att så många som möjligt ska kunna följa med. I avgiften ingår transport, mat och aktiviteter. Om man har svårt att själv finansiera lägeravgiften finns det flera möjligheter att söka bidrag:
Scouternas stödfond
Första majblommans riksförbund
Djupadals scoutkårs arrangemangsfond

Avgifter

· Scouter (spårare-utmanare), hela lägret: 600 kr
· Scouter (spårare-utmanare), enstaka dagar: 175 kr/dag
· Ledarbarn 2-7 år, hela lägret: 300 kr
· Ledarbarn 2-7 år, enstaka dagar: 90 kr/dag
· Ledarbarn, under 2 år: 0 kr
· Ledare, hela lägret: 300 kr
· Ledare, enstaka dagar: 90 kr/dag
· Medföljande föräldrar som inte är ledare, hela lägret: 600 kr
· Medföljande föräldrar som inte är ledare, enstaka dagar: 175 kr/dag
· Efteranmälningar alla, 2-18 april: 200 kr/person

Betalning sker till Djupadals Scoutkårs plusgiro 53 94 70-5. OBS! Märk inbetalningen med scoutens namn, avdelning och ”Vårläger”.

Vid avanmälan/återbud t.o.m. den 18 april återbetalas inbetald avgift. Därefter sker återbetalning endast mot uppvisande av läkarintyg, eftersom mat och materiel då redan är beställda.

PACKNING
Här finns packlista inför lägret (Utrustningslista läger vår/sommar)>>

PENGAR

Det finns kiosk på Hörrs Nygård. Ta med rimligt med pengar (förslagsvis max 200 kr). Ta med sedlar i mindre valörer. Det kommer också gå bra att betala med Swish.

MOBILER & HEMLÄNGTAN

När vi är på läger vill vi vara där och då med våra scoutkompisar. Mobiler får man därför gärna lämna hemma. Särskilt för de yngre scouterna kan det vara bra att inte ha med mobilen, eftersom vi vet av erfarenhet att det kan framkalla hemlängtan att kunna ringa hem och höra föräldrarnas röster. Behöver scouten få kontakt med hemmet eller tvärtom har ledarna mobiler. Är man äldre scout och har sin mobil med sig, ska den stanna i väskan om den inte används till tex en programaktivitet (vad vi vet är det inga aktiviteter som kräver mobil) – spela får man göra när man kommer hem! Har man mobil med sig, ta med powerbank, det finns begränsade möjligheter att ladda.

KONTAKT & FRÅGOR

Kontakta avdelningsledarna som gärna hjälper till eller lägergruppen på anchi.n@hotmail.com

Vi ser fram emot PANGEA24 på Hörrs Nygård och håller tummarna för att försommarsolen lyser på oss!